Amazon Go

כיצד ענקית ה-eCommerce מתכננת להקים רשת של 3,000 מכולות

דצמבר 2018

אדם נכנס לחנות, דוחף מוצרים מהמדף ישירות לתיקו האישי, ויוצא מבלי לעבור בקופות. כמו מה זה נשמע לנו?

עד לפני שנתיים הסיטואציה הייתה מקבלת אסוציאציה אחת בלבד, טיפה פחות חוקית - אבל היום עולה לנו לראש גם קונספט המכולת החדשני Amazon Go. במכולת של ענקית ה-eCommerce אין קופות, אין תורים או עגלות שיכולים להאט את הצרכנים.

Amazon Go - איך זה עובד?

בכניסה לחנות מזדהה הצרכן בחשבון ה-Amazon דרך האפליקציה בפלאפון. הצלבת מידע המגיע ממאות מצלמות וסנסורים הפרוסים ברחבי החנות מאפשרת ל-Amazon לזהות את המוצרים שהצרכן בוחר ולייצר רשימת קניות בחשבון האונליין שלו. הטכנולוגיה צולחת לזהות ולא לחייב במקרים בהם הצרכן בחר מוצר, אך התחרט והחזיר אותו למדף. עם יציאתו מהחנות, מחייבת Amazon את הקניות באופן אוטומטי - מבלי כל צורך לעבור בקופה או לעמוד בתור. לקוחות ראשונים שפקדו את החנות תיארו את התהליך ככזה מהיר ונוח שזה כמעט הרגיש להם כמו גניבה מהחנות.

בעוד והשיח הסובב את Amazon Go מכיר בחדשנות הקונספט, ורואה בו גורם שיעצב את קמעונאות העתיד, צומח לאחרונה דיון סביב משמעויות השימוש בטכנולוגיה על פרטיות הצרכנים. הטכנולוגיה שמשווקת על ידי הקמעונאית כ-"Just Walk Out Technology" מתבססת באופן מהותי על ניתוח מיקום הצרכנים בחנות. מעבר ליצירת חוויית קנייה חדשנית, היא מספקת ל-Amazon מידע על תנועת צרכנים בחנות, משך השתהות מול מוצרים ועוד - מידע יקר בתחום הקמעונאות, שיכול לתרום מתכנון מבני חנויות ועד לשיווק ועיצוב אריזות מוצרים.

Location Analysis פוגש את Amazon Go עוד לפני שהלקוח הראשון דורך בשטחה

Location analysis אינו פוגש את ענקית ה- eCommerce רק בתוך המכלת, אלא מתחיל עוד בשלב התכנון - בחירת המיקום להקמת Amazon Go. Bloomberg דיווח בספטמבר האחרון כי בכוונת החברה להקים רשת של 3,000 מכולות Amazon Go ברחבי ארה"ב עד סוף 2021. בעוד ו-Amazon מסרבת לאושש את הדיווח, גורמים המעורים בנושא סיפרו ל-Bloomberg כי המהלך נמצא בהתהוות, וכי החברה שמה דגש על שילוב מזון איכותי וטרי במכולות, במטרה לספק מענה לאורח החיים העמוס של צרכנים.

בהינתן עלויות הקמה המוערכות במעל למיליון דולר עבור מכולת בודדת, והמשמעויות הלוגיסטיות מאחורי הרצון לשלב מזון טרי - מנו הגורמים המעורים מספר שיקולים ש-Amazon לוקחת בחשבון בבחירת מיקום פוטנציאלי:

אופי אזורי 

בשונה מחנויות נוחות בתחנות דלק הפזורות בפרברים, בדרכים ובקרבת יישובים כפריים, Amazon Go פונה לאוכלוסיות עירוניות צפופות. 

אופי דמוגרפי ודפוסי הצריכה של צרכנים

המתאפיינות בצעירים אמידים בעלי אורח חיים פעיל - שמחפשים פתרונות מזון מהירים, ומוכנים גם לשלם יותר עבור איכות וטריות.

מיקום ביחס למתחרות

שילוב מזון טרי וארוחות מוכנות מרחיב את היצע השחקנים מולם מתחרה Amazon Go: לא רק סופרים ומכולות, אלא גם רשתות מזון מהיר ואף מסעדות.

מיקום ביחס לשותפים

מהלך מהותי נוסף שבצעה Amazon בשנים האחרונות, המשפיע ישירות על הקמת Amazon Go היה רכישת רשת קמעונאות האיכות Whole Foods. סניפי Whole Foods משלבים בתוכם מטבחים העובדים עם מזון טרי. מיקום מכולת Amazon Go בסמוך לסניף יאפשר שימוש משותף במטבח ויצמצם בכך באופן ניכר עלויות הקמה ותפעול שוטף.

בעוד ו-Amazon מכחישה באופן רשמי דיווחים על הקמת רשת חנויות Amazon Go - ברור כי תהליך בחירת המיקום יצריך שקלול של מגוון פרמטרים השונים מאוד באופיים, וישלב בתוכו location analysis. דיווחים מהשבוע האחרון בעיתון Sunday Telegraph הבריטי על כוונת Amazon להקים מכולת Amazon Go ב-Oxford Circus בלונדון מעידים כי ייתכן והקמעונאית אף תצא למהלך גלובאלי רחב יותר בנושא.

למקורות:

Bloomberg: Amazon Will Consider Opening Up to 3,000 Cashierless Stores by 2021 (19.09.2018)

Business Insider: Amazon is Planning to Open One of Its First International Cashierless Amazon Go Stores in London's Oxford Circus (10.12.2018)