המערכת הבנקאית - שינויים בפריסת הסניפים

2018 - מחצית ראשונה

יוני 2018

סקירה זו היא חלק מסדרת מאמרים וסקירות בעניין פריסת הסניפים במערכת הבנקאית. קדמו לה, סקירה מקיפה של המגמות בעשורים האחרונים - מי הזיז את הסניף שלי?, סקירה של השינויים שבוצעו בשנים 2015 -2017 - המערכת הבנקאית 2015-2017 – שינויים בפריסת סניפים וסקירה של השינויים שחלו במחצית השניה של 2017 המערכת הבנקאית שינויים - בפריסת סניפים, 2017 - מחצית שניה. סקירה זו מתמקדת בשינויים שחלו במחצית הראשונה של 2018 ולאחריה יבואו סקירות נוספות, אחת לחצי שנה.

החל משנת 2013 הפסיק מרוץ פתיחת הסניפים של הבנקים הגדולים, המגמה התהפכה וקצב סגירת הסניפים הלך וגבר והגיע לשיאו ב - 2016. המניעים המרכזיים לצמצום מערך הסניפים הם שינוי בצרכי האוכלוסייה והתפתחות כלים דיגיטליים המעשירים את סל השירותים הבנקאיים.
בנוסף, מדובר גם בתוצאה של פריסת יתר (בעיקר של לאומי והפועלים) במהלך השנים 2008 – 2013 ומיזוגים של חברות בנות: בנק ערבי ישראלי ללאומי, פאג"י ויו-בנק לבינלאומי.

מתחילת 2015 ועד מחצית 2018 הצטמצם מספר הסניפים במערכת הבנקאית ב - 13%, בתקופה זו נסגרו כ- 150 סניפים. בנק הפועלים ולאומי החלו במגמה ובנק לאומי ממשיך להוביל אותה במרץ כשהוא אחראי על למעלה משליש מהסגירות (גם של סניפים במגזר הערבי בעקבות המיזוג עם בנק ערבי ישראלי וגם בתל אביב ויתר הערים הגדולות). בתקופה זו נפתחו 39 סניפים חדשים בלבד, כמחציתם בישובים ערביים, מגזר חרדי, ישובים קטנים ובפריפריה.

להלן, סקירת השינויים שחלו בפועל בפריסת הסניפים של המערכת הבנקאית במחצית הראשונה של 2018:

בנק הפועלים

לאחר תקופה של צמצום במספר הסניפים בעיקר במהלך 2015 – 2017, לא בוצעו שינויים בפריסת הסניפים של בנק הפועלים במחצית הראשונה של 2018.

בנק לאומי

בנק לאומי ממשיך לסגור סניפים, אם כי קצב סגירת הסניפים נחלש:

  • שלוחת שדה התעופה בן גוריון
  • סניף רמות בירושלים (מגזר חרדי)
  • סניף חלוצי התעשייה בחיפה
  • סניף גורדון בתל אביב
    מהלך זה דילל באופן משמעותי את מספר הסניפים של הבנק בצפון תל אביב. כמו בנק לאומי, גם בנק הפועלים ודיסקונט סגרו סניפים רבים באזור תל אביב בכלל ובצפון תל אביב בפרט בשנים האחרונות.

סניף מזרח ירושלים של בנק לאומי עבר מרחוב צלאח-א דין, מעט צפונה לרחוב עלי אבן אבו טאלב והתרחק מהעיר העתיקה.

בנוסף סגר בנק לאומי את שרותי הקופה בסניפים רבים, בעיקר במגזר הערבי.

נראה כי לאחר גל סגירות גדול יש רגיעה בשינויים בפריסת הסניפים.

קבוצת דיסקונט

בנק דיסקונט סגר את סניף רמת אביב ונשאר עם שני סניפים בעבר הירקון - סניף נווה אביבים וסניף אפקה במרכז שוסטר ברמת אביב ג'.

בנק מרכנתיל סגר את סניף בית מאיע בתל אביב, אשר מוזג לסניף השלום בעזריאלי.

קבוצת הבינלאומי

פאג"י סגר את שלוחת מאה שערים בירושלים ושיפר את המיקום של סניף חיפה.

בנק יהב

העביר את סניף כנפי נשרים מערבה באותו הרחוב.


לסיכום, מגמת ההתייעלות נמשכת, אך מאטה. ההערכה היא כי המערכת מתייצבת על פריסת סניפים התואמת את ההתקדמות לעידן הדיגיטל. פתיחות סניפים בשכונות גדולות חדשות תמשיך ובנקים ימשיכו לעקב ולבחון פוטנציאל גידול מקומי ובהתאם לכך לערוך שינויים נקודתיים נדרשים למקסום רווחיות.


מאמרים וסקירות נוספות בתחום הבנקאות:

מי הזיז את הסניף שלי?

המערכת הבנקאית 2015-2017 – שינויים בפריסת סניפים

המערכת הבנקאית שינויים - בפריסת סניפים, 2017 - מחצית שניה


אודות לוקייט

צרו קשר

אתם מוזמנים להגיב, לשאול, לשתף ולעקוב באתר ובדף הפייסבוק של Locate.

תל אביב
תל אביב
חיפה
חיפה
ירושלים
ירושלים