המערכת הבנקאית - שינויים בפריסת הסניפים

2018 – רבעון שלישי

אוקטובר 2018

סקירה זו היא חלק מסדרת מאמרים וסקירות בעניין פריסת הסניפים במערכת הבנקאית. קדמו לה, סקירה מקיפה של המגמות בעשורים האחרונים - מי הזיז את הסניף שלי?  וסקירות נוספות לפי תקופות:

סקירה זו מתמקדת בשינויים שחלו ברבעון השלישי של 2018 ולאחריה יבואו סקירות נוספות.

במחצית הראשונה של 2018 נרשמה רגיעה יחסית בקצב סגירת הסניפים, ברבעון השלישי של 2018 הקצב עולה מעט ונעשים שינויים רבים בתחום המזומנים.  בסניפים רבים בוטלו שרותי הכספרים/טלרים ומנגד הוקצו סניפים ייחודיים כ"סניפי מזומנים" (מבית היוצר של בנק הפועלים) ומרכזי קופות (בנק לאומי), בינתיים מדובר בסניפים בודדים בלבד במיקומי סניפים וותיקים, סניפים שנסגרו או שעמדו להיסגר ממילא.

מתחילת 2015 ועד היום סגר בנק לאומי כ- 60 סניפים, בנק הפועלים כ- 40 סניפים ודיסקונט למעלה מ- 30. נראה כי אט אט יגיעו כל הבנקים לפריסה דומה ברחבי הארץ ומספר הסניפים לא יהווה עוד את המדד העיקרי לגודל הבנק.

להלן, סקירת השינויים שחלו בפועל בפריסת הסניפים של המערכת הבנקאית ברבעון השלישי של 2018:

בנק הפועלים 

בנק הפועלים סגר סניפים בתל מונד, כיכר המדינה, קרית ביאליק ובנאות שושנים בחולון.

בנתניה נפתח "סניף מזומנים" ברחוב שמואל הנציב, כתובת בה נסגר סניף וותיק של הפועלים ב-2015. בששת הסניפים האחרים של הפועלים בנתניה אין קופות כלל. בבאר שבע ובירושלים נפתחו סניפי מזומנים בכתובות של סניפים וותיקים.

במסגרת החטיבה העסקית מוזגו סניפים רבים לסניף חולון ולסניף חיפה וכיום רשת הסניפים של החטיבה העסקית מונה 6 כתובות בלבד. בעבר מנתה רשת החטיבה העסקית כ-25 סניפים בכתובות שונות.

בנק לאומי

קצב סגירת הסניפים של בנק לאומי הואט אך ממשיך להיות משמעותי. בנק לאומי סגר במהלך הרבעון האחרון את סניף נווה אביבים ברמת אביב הוותיקה, את סניף משכנתאות במאה שערים ואת סניף מגדל הנביאים בעיר התחתית של חיפה, את סניף אבן יהודה הוותיק וסניף ג'ת.

לאומי ממשיך לסגור את שרותי הקופה בסניפים רבים, אך בדומה למהלך שביצע הפועלים, סניף שדרות בנימין ברחוב הרצל בנתניה הומר ל"מרכז קופות" ופעילות הסניף הוותיק עברה לכתובת סניף נתניה ברחוב שטמפפר.

ברחוב הרצל בתל אביב נפתח סניף עסקי של לאומי.

דיסקונט

דיסקונט הגביר את קצב סגירת הסניפים בייחוד באזורים בהם יש לבנק שני סניפים ויותר: שיינקין בת"א, רוממה בירושלים, רמת אביב, שכונת התקווה בתל אביב, תל גנים (על גבול גבעתיים ורמת גן) ודניאל בבת ים (צמצום משלושה סניפים לשניים בבת ים).

סניף בית הכרם עבר לנכס אחר בכתובת סמוכה.

מזרחי טפחות

מזרחי פתח סניפים בסח'נין ובשפרעם בהמשך למגמת ההתרחבות במגזר הערבי.

בנתניה ובכפר סבא דיווח מזרחי על פתיחת סניפים חדשים, אך מדובר בסניפים שנפתחו בכתובות של סניפים וותיקים.

קבוצת הבינלאומי

הבנק הבינלאומי סגר את סניף הל"ה בירושלים.

יו-בנק העביר את הסניף ברעננה ממערב העיר לכתובת של סניף הבינאומי במרכז העיר.

אגוד פתח סניף בקרבת שכונת רוממה בירושלים, סניף הפונה לאוכלוסייה חרדית אמידה יחסית.

לסיכום, מגמת צמצום הסניפים נמשכת לאיטה בעיקר בערים הגדולות בהן יש פריסה רחבה של סניפים לכל אחד מהבנקים הגדולים. נראה כי המערכת עוצרת לבחון את המהלכים המשמעותיים שבוצעו עד כה ומפתחת קונספטים חדשים שיתאימו  לצרכים החדשים של לקוחותיהם, במקביל לאימוץ פתרונות מעולם הדיגיטל.

מאמרים וסקירות נוספות בתחום הבנקאות:

מי הזיז את הסניף שלי?

המערכת הבנקאית 2015-2017 – שינויים בפריסת סניפים

המערכת הבנקאית שינויים - בפריסת סניפים, 2017 - מחצית שניה

אודות לוקייט

צרו קשר

אתם מוזמנים להגיב, לשאול, לשתף ולעקוב באתר ובדף הפייסבוק של Locate.

חולון
חולון
הקריות
הקריות