מה השתנה בפריסת המערכת הבנקאית בישראל ב-2019?

המערכת הבנקאית בישראל מגלה יצירתיות מבורכת –מפתחת פורמטים חדשים של סניפים ומתאימה את עצמה לעולם החדש

מרץ 2020

הבנקים מעודדים את הלקוחות לבחור בערוצים דיגיטליים ולהגיע פחות לסניפים ועדיין, קיים צורך להישאר נוכחים בשטח.

השינויים מגיעים במגוון פתרונות יצירתיים שלא היו קיימים בעבר ועונים על הצורך של הלקוחות כיום, תוך שמירה על האינטרסים של המערכת:

  • צמצום סניפים במקומות שבהן יחס הסניפים לכמות ומאפייני האוכלוסייה גבוה.
  • הוצאת הטלרים מסניפי הבנק.
  • פיתוח פורמטים חדשים בהתאם למאפייני האוכלוסייה בכל אזור בצורת מרכזי שירות, סניף מזומנים, מבואה טכנולוגיות, סניף חלקי או זמני וסניף דו מותגי.
  • שינוי הייעוד של הסניף והתאמתו לקהל היעד.

אז מה קורה בפועל?

נראה כי המערכת הבנקאית בישראל נוקטת גישה חדשה ומתאימה את עצמה למעבר הלקוחות לערוצים הדיגיטליים. עם זאת, על מנת לפתוח חשבון או לבצע פעולות בירוקרטיות דומות, הלקוחות עדיין נדרשים להגיע לסניפים, מה שמשאיר את הסניף הבנקאי רלוונטי בכל מה שקשור לגיוס לקוחות, פתיחת חשבונות ומתן שירות לאוכלוסייה המבוגרת שבאופייה קצת פחות טכנולוגית.

מתחדשים

מרבית הבנקים הגדולים כבר הוציאו את הטלרים מהסניפים ועכשיו עברו לפיתוח פורמטים חדשים, שמחליפים את סניפי הבנקים המסורתיים. בבנק לאומי פתחו מרכזי שירות ובבנק הפועלים פתחו סניפי מזומנים, שמאפשרים קבלת שירות מטלרים. כך מצבת הסניפים המסורתיים יורדת ובמקביל נשמרת נקודת המפגש עם הלקוחות בשטח. במרבית המקומות בהם היו מוצבים סניפים, נשארת מבואה טכנולוגית המהווה את אחד התנאים המאפשרים קבלת אישור לסגירת סניף מבנק ישראל.

דוגמאות למהלכים התחדשות שביצעו הבנקים:

  • סניף בת ים של בנק לאומי, עבר לכתובת של סניף דקר ובמקומו נפתח מרכז שרות.
  • סניפי לאומי ברמת אביב, בנתניה, אשדוד ובירושלים עברו לכתובת של סניף אחר ובמקומם נפתחו סניפי מזומנים.
  • לבנק לאומי כ-60 מבואות טכנולוגיות במקום הסניפים שנסגרו, שאינן נספרות במצבת הסניפים ולרוב גם לא מופיעות באתר האינטרנט של הבנק.
  • במקביל נפתחו מבואות טכנולוגיות במוסדות אקדמיים, בתי חולים ומרכזי בילוי ומסחר.

מצטמצמים

פורמט נוסף המאפשר לבנק לשמור על נקודת מפגש עם הלקוח הוא הסניף החלקי, שפתוח רק יומיים-שלושה בשבוע או סניף זמני, הנפתח לתקופה קצרה לצורך גיוס לקוחות. פורמט זה מאפשר לבנקים קטנים כמו יהב ופאג"י לפתוח סניפים חדשים במתכונת מצומצמת, לפעמים אף עם צוות שנודד בין הסניפים במהלך השבוע.

דוגמאות למהלכי צמצום שביצעו הבנקים:

  • סניפי בנק לאומי בבנימינה ובכפר גנים בפ"ת עברו לפורמט הסניף הזמני, על מנת לתמוך בתהליך סגירת הסניף בהמשך.
  • בשנת 2018 בנק יהב הרחיב את פעולותיו בדרום הארץ תחת סניף הבנק בבאר שבע, על ידי פתיחה של סניפים חלקיים בדימונה, שדרות ונתיבות.
  • בשנת 2019 בנק יהב חזר על המהלך בצפון ופתח תחת סניף הבנק בחיפה, סניפים חלקיים בדאלית אל כרמל, יוקנעם עילית ומגדל העמק. ביוקנעם עילית ומגדל העמק הסניפים נפתחו בצמוד לסניפי מזרחי-טפחות.
  • בנק פאג"י נעזר בפורמט הסניף הזמני על מנת לגייס לקוחות ביישוב דתי קטן, דבר שלא היה מתאפשר לו בדרך אחרת.

מגלים יצירתיות

התאחדות של שני מותגים לסניף דו-מותגי, מאפשרת לתת מענה לקהל היעד השונה של שני המותגים, מבלי להגדיל בצורה משמעותית את עלויות התפעול. הפורמט מייצר מצב בו נראה גידול במצבת הסניפים של הבנק, כשבפועל מדובר בתוספת מותגית לבנק אחר. כך שבעתיד הפורמט צפוי ככל הנראה, להגדיל משמעותית את הפריסה של כל אחד מהמותגים. בנוסף שינוי קהל היעד של הסניף, מאפשר להתאים את הסניף למציאות בשטח, מבלי לשנות את מצבת פריסת הסניפים.

  • הסניף הדו מותגי של קבוצת הבינלאומי ומזרחי-טפחות מספק מענה לקהל ייחודי, המורכב מעובדי מדינה וכוחות הביטחון.
  • מצבת הסניפים של בנק יהב מצביעה על גדילה, כשבפועל מדובר על תוספת לסניף של מזרחי טפחות, כמו שקרה ביוקנעם לדוגמה.
  • קבוצת הבינלאומי התייעלה והעבירה חלק מסניפי בנק אוצר החייל לנכסים הקרובים לסניפי הבינלאומי, באופן שאפשר התייעלות וצמצום עלויות, מבלי לפגוע בפריסת הסניפים של כל מותג.
  • סניף לאומי בג'וליס שינה מיקום ובמקומו נפתח סניף עסקים. דבר שלא פגע במצבת הסניפים, אך צמצם את פריסת הסניפים הפונים למשקי בית ובמקביל הגדיל את הסניפים העסקיים.

מה מספרים המספרים?

מצבת הסניפים הקמעונאיים הקלאסיים של בנק לאומי, קבוצת דיסקונט (מרכנתיל) וקבוצת מזרחי טפחות (יהב), עמדה על 172 - 174 סניפים ובנק הפועלים נשאר עם מספר הסניפים הגדול ביותר, שעמד על 216 סניפים. כך שניתן להבין מדוע קצב סגירת הסניפים חווה האטה משמעותית השנה ורק בנק הפועלים המשיך לסגור סניפים השנה (10 סה"כ) ולא פתח סניפים חדשים כלל.

אם נלך אחורה, מתחילת שנת 2015 ועד סוף שנת 2019, סגר בנק הפועלים 51 סניפים קמעונאיים, בנק לאומי סגר 64 סניפים ובנק דיסקונט סגר 38. לעומת זאת בשנת 2019 נסגרו 19 סניפים במערכת הבנקאית כולה:

  • 10 סניפים של בנק הפועלים נסגרו.
  • 5 סניפים נסגרו בתל אביב (בעיקר בצפון העיר) - ביניהם סניף בבלי וצפון דיזינגוף של בנק דיסקונט, סניף למד של בנק הפועלים וסניף רמת אביב ג' של בנק לאומי שהפך למרכז שרות.
  • 5 סניפים נסגרו בירושלים – סניף ש"י עגנון של בנק דיסקונט ועוד ארבעה סניפים של בנק הפועלים.
  • 8 סניפים בשכונות וותיקות בערים הגדולות – ביניהם סניף נאות רחל של בנק הפועלים, שמצטרף לסניפי לאומי ודיסקונט בשכונה שנסגרו בשנה שעברה.
  • 3 סניפים נסגרו במגזר הערבי ברחבי הארץ.
  • 2 סניפים  נסגרו באזורי תעשייה שונים ברחבי הארץ.

במקביל, בשנת 2019 נפתחו כתשעה סניפים בנקאיים חדשים ברחבי הארץ, כשנתח משמעותי מהם שייך לקבוצת מזרחי טפחות, שהמשיכה להרחיב נוכחות במגזר הערבי וביישובי הפריפריה.

במקביל לצמצום במספר הסניפים, המשיכו הבנקים לסגור את שרותיי הטלרים בסניפים נוספים. רק ברבעון האחרון של שנת 2019, סגר בנק הפועלים את שרותי הטלרים בכשלושים סניפים וכיום קיימים שרותי טלרים, ב-42 סניפים בלבד.

נראה שהמגמה של צמצום סניפים נמשכת בעיקר בערים הגדולות, בהן הייתה קיימת פריסה רחבה של סניפים לכל אחד מהבנקים הגדולים. במקביל המערכת הבנקאית ממשיכה לבחון את המהלכים שבוצעו עד כה, על מנת להמשיך לפתח פורמטים וקונספטים חדשים, לענות על הצרכים החדשים והמתחדשים של קהל הלקוחות ולאמץ פתרונות מעולם הדיגיטל.


מאמרים וסקירות נוספות בתחום הבנקאות:

כמה עוד אפשר? עתיד מרוץ ההתייעלות של המערכת הבנקאית

היעלמותו של הטלר

מנכ"ל Citi bank: אל תספידו כל כך מהר את הסניפים

2018 רבעון שלישי - המערכת הבנקאית - שינויים בפריסת הסניפים

מי הזיז את הסניף שלי?

המערכת הבנקאית 2015-2017 – שינויים בפריסת סניפים

המערכת הבנקאית שינויים - בפריסת סניפים, 2017 - מחצית שניה

אודות לוקייט

צרו קשר

אתם מוזמנים להגיב, לשאול, לשתף ולעקוב באתר ובדף הפייסבוק של Locate.